Esküvői fotósként az a dedikált feladatom, hogy az esküvő minden fontos pillanatát megörökítsem, éppen ezért az esküvői fotózás menete mindig ahhoz a menetrendhez igazodik, amelyet a párok kialakítanak maguknak. A hivatalos procedúrák és a hagyományok persze adnak sarokpontokat, de minden esküvő másképp van megtöltve tartalommal, amelyhez az esküvői fotózás menetének alkalmazkodni kell. Tapasztaltból írom, hogy az esküvő dokumentálása a párok talán legfontosabb elvárása az esküvőjük kapcsán, ezért a lehető legtöbbet igyekszek segíteni nekik abban, hogy az esküvő tervezésével is hozzá tudjanak járulni ehhez a célhoz. Ehhez jön egy nagyon fontos dolog: még egy kiváló esküvői fotós sem garancia önmagában arra, hogy egy esküvőről tökéletes fotók szülessenek, mert ehhez kell a jó tervezés, a feltételek megteremtése, és a pozitív attitűd. Az alábbiakban mindháromról szó lesz, remélem hasznos lesz a számodra.
Az esküvő előtti utolsó egyeztetés
Az a legjobb, ha az esküvői előtti utolsó egyeztetésen az esküvői fotózás menete kapcsán érdemi változtatásról már nem esik szó, viszont ez a beszélgetés kiváló alkalom arra, hogy összefoglaljuk a nagy nap legfontosabb momentumait, és átbeszéljük az ezzel kapcsolatos feladatokat. Erre az esküvő előtt egy-két héttel szokott sor kerülni, amikor már minden fontos esemény időpontja ismert. Ebbe az egyeztetésbe sokszor már bekapcsolódik az esküvőszervező, vagy a ceremóniamester is, akik a gyakorlati tapasztalataikkal sokat tudnak ilyenkor segíteni a pároknak. A fontos események átbeszélése mellett ilyenkor egyeztetek még egyszer a párokkal az esküvő napján való első találkozásunk pontos időpontjáról és helyszínéről. Itt meg kell jegyezzem, hogy az esküvők napjára semmilyen más kötelezettséget nem vállalok, így ha valamilyen oknál fogva változik valami az esküvő lebonyolításában, akkor a legmesszebbre menőig alkalmazkodni tudok.
Az érkezés
Számomra nagyon fontos, hogy az első megbeszélt helyszínére pontosan érkezzek, mert egy pillanatig sem akarom, hogy a párok felőlem aggódjanak, vagy miattam legyen csúszás az esküvői fotózás menetében. Ez annyit jelent, hogy legalább a megbeszélt idő előtt fél órával meg szoktam érkezni, de ha előre tudom, hogy hasznossá tudom magam tenni – mondjuk az esküvő helyszínének a megörökítésével – akkor van, hogy sokkal előbb érkezem. Fontos még, hogy minden új helyszínre a párok előtt, vagy akár velük érkezzek, hogy ne maradjak le egyetlen megörökítendő pillanatról sem. Hozzátartozik az igazsághoz, hogy a pontosság a rigolyám, és viszont is elvárom, ami ebben az esetben nem csak az én érdekem. A párokat kifejezetten kérni szoktam, hogy pontosan érkezzenek, mert egy-egy csúszás akár azt is jelentheti, hogy nem lesz elegendő időnk valamilyen fontos momentum fotózására. A pontosság megtartása érdekében a pároknak azt szoktam tanácsolni, hogy az esküvő lebonyolításában tevőlegesen ne vegyék ki a részüket, minden feladatot bízzanak az esküvői szolgáltatóikra, esetleg valamelyik rokonukra, barátjukra, így el tudják kerülni, hogy az időbeosztással csúszásba kerüljenek.
A készülődés fotózása
A legkorábbi esemény, ahol be tudok kapcsolódni az esküvő eseményeibe az az esküvői készülődés fotózása. Ezek nagyon intim pillanatok, így a párok döntik el, hogy a készülődés melyik mozzanatától lehetek jelen, illetve kezdhetem el a fotózást. A készülődésben mindig van egy finom feszültség, amit a magunk javára fordíthatunk, és ilyenkor nagyon őszinte és érzelemdús fotókat lehet készíteni – gondolj akár a first look fotókra – éppen ezért minden párnak javasolni szoktam, hogy már a készülődés pillanatától kérjék az esküvőjük megörökítését, ami például nálam nem is kerül plusz költségbe. A készülődéskor a legtöbbször jelen szokott lenni sminkes és fodrász is, az ő jelenlétük rendszerint oldja a hangulatot, az ő munkájuk, az utolsó simításaik nagyon szép esküvői életképeket szoktak eredményezni. A készülődéskor gyakran ott szoktak lenni az örömszülők, a testvérek, valamint az esküvő más kiemelt személyei, így róluk, velük is értékes fotók születhetnek, ráadásul ezen alkalommal van lehetőségem megismerni őket, ami hasznos szokott lenni a továbbiakban. A készülődés alkalmával lehetőség szokott nyílni menyasszonyi ruha, a vőlegényi ruha, valamint minden fontos kiegészítő fotózására, amelyeknek a megörökítésével mindig szeretem hasznosan eltölteni az időmet.
A kreatív fotózás
A kreatív fotózás az esküvői fotózás menetének szinte kötelező eleme, a jó esküvői fotós munkájának az eszenciája. A kreatív fotózás alkalmával készült fotók kerülnek bele a legfontosabb családi albumokba, ezek a fotók kerülnek a legtöbbet megosztásra, ezért ennek a megszervezésére és megvalósítására kiemelten nagy figyelmet szoktunk szentelni.
A kreatív fotózásra, csakúgy mint a jegyesfotózásra az a legalkalmasabb napszak, amikor szögből süt be a nap, mert ilyenkor a legszebbek a fényviszonyok: ez reggel napfelkeltekor és este napnyugtakor van. A pároknak azt szoktam tanácsolni, ha tökéletes természetes fényviszonyok között szeretnének fotózni, akkor érdemes az esküvő napjától eltérő napra tervezni a kreatív fotózást, mert az belátható, hogy egy esküvő menetrendjébe egy kora reggeli, vagy késő esti fotózás nem illeszthető be. Egy eltérő napi fotózás persze áldozat a párok részéről, de az eredmény mindig önmagáért beszél, én pedig egy olyan gesztussal segítem a döntésüket, hogy nem kérek el ezért külön díjat. Az eltérő napi kreatív fotózás megtervezéséhez az a tanácsom szokott lenni, hogy mindenképpen az esküvő előtti időpontra szervezzük, mert kell a fotózás hangulatához és a még jobb végeredményhez az esküvőt körülvevő édes feszültség.
Ha nincs lehetőség az eltérő napi kreatív fotózásra, akkor sem kell kétségbe esni, de ilyenkor a fotózást olyan helyre érdemes szervezni, ahol legalább részben naptól védett helyen lehetünk. Ilyenkor alternatívaként beltéri esküvői fotós helyszínt is szoktam javasolni – mondjuk egy patinás épületet – ahol nem műtermi körülmények között, de mégis csodálatos hátterekkel készíthetünk fotókat. Azért sem kell aggódni az esküvő napján történő kreatív fotózás miatt, mert a legtöbb fotózás még mindig ilyenkor valósul meg, nekem esküvői fotósként pedig az a feladatom, hogy megoldjam ezt a helyzetet, azonban a jobb lehetőségre kötelességem felhívni a figyelmet.
A legtöbb esküvőt az évnek abban az időszakában szervezik, amikor jó időre lehet számítani, de ezzel együtt az időjárásra sajnos nincs hatásunk, így egy hosszabb esőzés, vagy akár egy zivatar is keresztülhúzhatja a számításunkat. Erre az eshetőségre szintén megoldás a beltéri fotózás, amelyet opcionálisan a tervek között lehet tartani, de őszintén megvallva én imádok beltérben fotózni, így a párokkal gyakran rögtön arra a döntésre jutunk, hogy első szándékból beltéri helyszínen valósítjuk meg a kreatív fotózást. A rossz időjárásra a külön napi kreatív fotózás szintén gyógyír lehet, hiszen el lehet tolni néhány órával a fotózást, vagy akár át is lehet azt helyezni egy másik napra.
A kreatív esküvői fotózás helyszínének mindig olyan helyet javaslok, ahol a személyiségeteknek megfelelően el tudjátok képzelni a fotózást. Ez lehet egy természeti közeg, egy patinás helyszín, vagy akár egy gyárépület, a lényeg, hogy fel tudjatok oldódni egymás társaságában egy ilyen helyen. Fontos megjegyeznem, hogy a fotós helyszín megválasztásába, a fotós célnak megfelelő körülmények biztosításába érdemes energiát és akár pénz fektetni, mert az a fotók által sokszorosan megtérül. Nem kell feltétlenül egy helyszínben gondolkozni, más jellegű helyszínek választásával például érdekes kontrasztot lehet adni a fotóanyagnak.
A kreatív fotózáshoz persze elegendő időt is biztosítani kell, amelyhez ha az esküvő napján fotózunk hozzá kell számolni az utazás, a helyszínek közötti utazás, a felfrissülés és pihenés idejét is. Mindig azt szoktam kérni a pároktól, hogy csak a kreatív fotózásra különítsenek el nekem 1,5-2 órát, mert ennyi idő kell, hogy mind mennyiségben, mind minőségben kiváló képanyag készülhessen.
A kreatív fotózáson szeretem, ha a fotók nem statikusan és beállítottan készülnek. Persze használunk pózokat, de ezeket igyekszem dinamikusan, mozgásokkal alkalmazni, illetve a pózokat folyamatosan lebontva egy természetes, spontán viselkedést próbálok a pároknál elérni. A kreatív fotózás első fél órája kicsit az akklimatizálódásról szól, ilyenkor nehezebb még levetkőzni a gátlásokat, de utána szinte kivétel nélkül mindenki fel szokta venni a fotózás ritmusát.
Néhányan azt mondják magukról, hogy nem lehet róluk jó fotót készíteni, amit egyrészről lehetetlennek tartok, másrészről azt gondolom, hogy megfelelnie mindenkinek saját magának, legfeljebb a párjának kell, amivel alapból nem lehet probléma, hiszen oltár elé kíséritek egymást. Azt tudom tanácsolni nektek, hogy a fotózáson érezzétek jól magatokat, és mutassátok meg, hogy mennyire szeretitek egymást: de ezt ne a kamerának tegyétek, hanem egymásnak, én pedig közben készítek néhány fényképet.
A szertartások fotózása
A készülődés fotózását, valamint a kreatív fotózást követően leválok a párokról, ettől a pillanattól kezdve teljesen riport szerűen örökítem meg az esküvő eseményeit, ami vonatkozik a szertartások fotózására is. A polgári szertartás általában kötött esemény szokott lenni, kiszámítható momentumokkal, amelyeket azonban mind illik lencsevégre kapni. Itt nagy haszna van az évek alatt szerzett rutinnak, aminek köszönhetően nem szoktak meglepetések érni. Az egyházi szertartás már összetettebb feladat, mert a különböző vallásoknak és felekezeteknek nagyon más liturgiája szokott lenni, így nem lehet csak a rutinra alapozni, végig nagyon koncentráltnak kell maradni. A szertartások fotózása kapcsán kifejezetten kérni szoktam a pároktól, hogy ne foglalkozzanak velem és a kamerával, semmit ne csináljanak a kamera kedvéért, csak egymásra és a szertartásokra figyeljenek. Amit még kérni szoktam, hogy mindent megfontoltan, lassabban csináljanak, legyen szó a bevonulásról, a gyűrűhúzásról, vagy éppen az aláírásokról, hogy legyen idő ezeknek az eseményeknek a megörökítésére. Fontos kérdés még a szertartások közbeni, illetve az azt követő gratuláció megörökítése. A szülői köszöntéskor azt szoktam kérni, hogy a párok egyszerre csak egy szülőt köszöntsenek, mindketten együtt köszöntsék egymás szülőjét és ne váljanak szét. Ha az egyszerre történő köszöntés miatt lemaradok egy virág átadásról. akkor nem egy legénypálma átadásáról csúszok le, hanem egy megismételhetetlen eseményről, éppen ezért egy ilyen kis közreműködéssel érdemes egyszerűbbé tenni a munkámat. A szertartást követő köszöntéskor pedig azt szoktam javasolni, hogy a násznép rendezett sorban, vagy hívásra közelítse meg őket úgy, hogy lehetőség szerint csak az érintettek szerepeljenek a fotón. Ennek a lebonyolításában nagy szerepe szokott lenni a ceremónia mesternek, vagy a vőfélynek.
A csoportképek elkészítése
Leggyakrabban a szertartásokat követően, de még a vacsora, vagy a lakodalom előtt szokott sor kerülni a csoportképek elkészítésére. Ennek a szervezettsége általában annak a függvénye, hogy mekkora a násznép, illetve mennyire felkészült a ceremóniamester, de én is ott segítek, ahol tudok. A csoportképek elkészítése előtt számomra az a legfontosabb, hogy kiválasszam a hátteret. Ez nem mindig olyan egyszerű, mert gyakran adódik az a helyzet, hogy egy néhány főnek ideális háttér egy nagyobb násznépnek túl szűkös, valamint a napsütés iránya is nagyon sokat számít. Ha megvan a háttér, akkor már csak azt kell megvalósítani, hogy a vendégek szervezetten lépjenek be a csoportképbe, és úgy is lépjenek ki onnan. Ebben a történetben szoktam öregedni néhány évet, és kérlelő tekintettel szoktam nézni a koszorúslányokkal csevegő ceremóniamesterekre, hogy segítsenek ki. A (nem is annyira) viccet félretéve: a csoportképek szervezettségén múlik, hogy valamennyi vendéggel legyen annyi és olyan fotótok, amilyet csak szeretnétek, így ebbe érdemes nagy energiát fektetni. Ha több ember szerepel egy fotón, akkor mindig fennáll annak a lehetősége, hogy valaki éppen rosszkor pislog, vagy előnytelen arcot vág, így ilyenkor a csoport létszámának megfelelően több fotót is készítek, hogy legalább egy olyan fotó legyen, amelyen mindenki jól néz ki. A többi csoportképet nem szoktam átadni, mert tejesen felesleges, hogy előnytelen, vagy duplikált fotókat adjak át.
A lakodalom helyszínének fotózása
Ha van rá mód, akkor igyekszem a lagzi helyszínt, illetve a dekorációt még azelőtt lefotózni, mielőtt a násznép birtokba veszi azt. Persze olyan is adódik, hogy a helyszínre én is a násznéppel együtt érkezem meg, így ilyenkor a helyszín fotózását az esküvői életképek megörökítésével együtt ejtem meg. A helyszín fotózásakor lefotózom az épületet, gyakran az épületet körülvevő környezetet, illetve sok részlet fotót is készítek. A násznép fotózása mellett fontosnak tartom a helyszín és a dekoráció fotózását is, mert a riportszerű fotózásnak az is fontos eleme, hogy megmutassam azt a miliőt is, amiben az események történtek, ráadásul ezt próbálom sok esetben kifejezetten a vendégek perspektívájából megörökíteni.
A vendégvárás fotózása
Az esküvő hivatalos eseményei után végre jöhet a szórakozás, amelynek a nyitó akkordja, amikor a vendégek megérkeznek a lakodalom helyszínére és birtokba veszik azt. Ilyenkor még mindenki teljes pompában van, még a hangulat sem oldott, illetve az is előfordul, hogy néhányan még csak ekkor ismerkednek össze. Ettől a pillanattól kezdve elvegyülök a násznép tagjai között, és csak akkor hívom fel a figyelmet magamra, ha az egy fotó szempontjából kifejezetten fontos, máskülönben elég nagy távolságból fotózom a vendégeket egy teleobjektívvel. Ennek az eredménye az szokott lenni, hogy teljesen spontán fotókat sikerül készíteni a násznép tagjairól, mert a nagy távolság miatt nem tudják, hogy fotózom őket, így teljesen természetesen viselkednek.
A vacsora fotózása
A vacsora időszakában az ételt fogyasztó vendégeket nem szoktam fotózni, mert evés közben nem lehet senkiről előnyös fényképet készíteni, illetve nem szeretek senkit zavarba hozni. Ilyenkor ráadásul statikus helyzetben vannak a vendégek, a fotózás szempontjából nem történik semmilyen érdekes esemény, ezért ez az az időszak az esküvő napján, amikor a többi esküvői szolgáltatóval együtt én is pihenek egyet. Ha hagyományos esküvőt tartanak, akkor a vőfély beszéde, a leves szedése, vagy más esemény erejéig természetesen készen állok a fotózásra. Egyébként ebben az időszakban van nekünk szolgáltatóknak is időnk enni és frissíteni egyet, illetve a vacsora ideje arra is alkalmas, hogy ismerkedjünk és építsük egymás között a kapcsolatainkat.
A lakodalom fotózása
A vacsora ideje alatt a násznép fel szokott oldódni, és a legtöbben alig várják, hogy eljöjjön az önfeledt szórakozás és a tánc ideje. A legtöbb esküvőn a lakodalmat a nyitótánc nyitja meg, amelyre a legtöbb pár külön készülni szokott, amiből természetesen az is következik, hogy ennek a fotózása nagyon fontos a számukra. Éppen ezért a nyitótánc megörökítésének külön figyelmet szentelek, szóba hozzuk az egyeztetések alkalmával, valamint a lagziban a ceremónia mesterrel is összedolgozok a jobb helyezkedés érdekében. A lakodalom fotózásakor ha lehet még jobban elmerülök a násznép forgatagában, illetve ekkortájt annyira oldottá szokott válni a hangulat, hogy azokat sem feszélyezi a kamera jelenléte, akik eddig zavarban voltak. Ilyenkor az is természetes, hogy felkérnek egy fotóra, aminek szívesen eleget teszek. Ahogy megyünk bele az éjszakába általában annál kevesebb előnyös fotót lehet készíteni, így a fotók többségét igyekszem a lakodalom elején elkészíteni. A legtöbb párral konszenzusos döntésünk szokott lenni, hogy a menyecsketánc végéig (ha tartanak ilyet), vagy nagyjából éjféltájig maradok, és hagyom, hogy a lakodalom legutolsó része a feledés homályába merüljön. A menyecske tánc fotózása egy kicsit hasonlít a csoportképek elkészítéséhez, hiszen itt is az a fontos, hogy minden táncoló vendég meg legyen örökítve az immár új asszonnyal, amihez megint szükség van ceremóniamester rátermettségére, hogy a menyecsketáncot egy jól szervezett mederbe terelje, ami ekkortájt már nem szokott könnyű feladat lenni.
Távozás az esküvőről
Szerződésben szoktuk rögzíteni, hogy meddig tartanak a feladataim az esküvőn, ennek végeztével szeretek a lehető legkevesebb feltűnéssel, időben távozni, mert pest megyei esküvői fotósként az ország minden pontján vállalok fotózásokat, ezért sokszor messziről kell hazavezetnem. Teljesen érthető a számomra, hogy a pároknak nem mindig van ideje arra, hogy hosszú búcsút vegyünk, így ilyenkor csak egy gyors köszönést szoktunk megejteni, mert utána úgyis kapcsolatban maradunk. Ha van valamilyen elszámolni valónk, akkor azt szoktam tanácsolni a pároknak, hogy ennek az elrendezését bízzák rá valamelyik bizalmasukra, hogy nekik ne kelljen kilépniük a lakodalom forgatagából. Nekem az esküvő napján, vagy ha úgy alakul másnap hajnalban már csak annyi dolgom van, hogy épségben hazaérjek, és biztonsági mentéseket készítsek az elkészült képanyagról – ez az esküvői fotózás menetének az utolsó záró akkordja.
Torzsa Lajos esküvői fotós